Wycieczka do Nowego Sącza - dzień 1

2018-10-16

W ramach obchodów 100 rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości postanowiłem zorganizować Rajd Rowerowy szlakiem cmentarzy wojennych do Nowego Sącza. Ponieważ trasa była trudna, więc chętnych niestety za wielu nie było, połączyliśmy więc siły ze SP w Niepołomicach i uzbieraliśmy łącznie 10 uczniów, który postanowili się zmierzyć z trudną trasą przez bocheńskie pogórze.

Pierwszego dnia wycieczki musiałem oczywiście dojechać do pracy, a następnie już z uczniami pojechaliśmy przez Puszczę Niepołomicką do Damienic, odwiedzając po drodze cmentarz wojenny z okresu II wojny światowej na Osikówce. W Damienicach spotkaliśmy się z grupą z Niepołomic i już wspólnie ruszyliśmy do Bochni, gdzie odwiedziliśmy cmentarz wojenny z okresu I wojny światowej nr 314, oraz pomnik pod Uzbornią gdzie podczas II wojny hitlerowcy pomordowali wielu Polaków.

Z Bochni przez Mały Wiśnicz i Stary Wiśnicz, dotarliśmy na rynek do Nowego Wiśnicza, gdzie zrobiliśmy krótką przerwę, a następnie podjazdem przez Leksandrową dotarliśmy do Lipnicy Murowanej. Odwiedziliśmy cmentarz wojenny nr 299, znajdujący się przy zabytkowym, drewnianym kościele św. Leonarda, zatrzymaliśmy się też na rynku, na którym co roku odbywa się słynny na całą Polskę konkurs palm wielkanocnych.

Z Lipnicy pojechaliśmy do Rajbrotu, po drodze zdobyliśmy wzgórze Paprotna i odwiedziliśmy duży cmentarz wojenny nr 303 w Rajbrocie. To właśnie tych wzgórza, które z dość dużym trudem pokonywaliśmy, w grudniu 1914 roku toczyły się bardzo zacięte walki, których pamiątką są liczne cmentarze wojenne.

Z Rajbrotu pojechaliśmy do Żegociny, gdzie nadszedł czas na przerwę obiadową, po której mieliśmy już tylko 3 km dojazdu do Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Rozdzielu, gdzie zaplanowany mieliśmy nocleg.

W Żegocinie odwiedziłem jeszcze dwa cmentarze wojenne, nr 301 przy kościele i remontowany nr 302 na cmentarzu parafialnym.

Pierwszego dnia wycieczki moimi uczniowie pokonali około 63 km w trudnym, mocno pagórkowatym terenie.